Sunday 11 March 2012

BERSYUKURKAH KITA?


Tentu sekali kita masih ingat didikan yang diberikan oleh kedua ibu bapa kita ketika kecil. Apabila mendapat sesuatu daripada orang lain, maka ucapan yang wajar diberikan ialah terima kasih. Tidak kira kepada siapa pun. Sudah menjadi fitrah manusia untuk mengasihi kepada mereka yang telah melakukan kebaikan terhadap dirinya. Apabila timbul rasa kasih, manusia akan lakukan apa sahaja untuk membals budi yang telah ditabur.

Itulah ketetapan daripada Allah. Yang berbudi, akan dibalas budinya. Tanah yang lapang jika diusahakan pasti menemui hasil. Itu cara kita berbudi dengan tanah.

Itu juga cara kita berterima kasih dengan tanah.

Gambar Hiasan

 Begitu juga halnya sesama manusia. Mereka yang melakukan kebaikan terhadap orang lain, pasti akan dibalas dengan kebaikan oleh orang tersebut. Sekurang-kurangnya dipanjatkan doa agar si dia diberkati dan dimurahkan rezeki.

 Itu cara kita berterima kasih dengan manusia.

Seperkara yang penting dan perlu untuk kita sedar bahawa setiap hari ada satu zat yang sentiasa ‘melakukan kebaikan’ (baca : memberi nikmat) kepada manusia. Bermula seawal pagi kita dibangunkan, masih diberi peluang untuk hidup dan menjalani kehidupan seharian sehingga kita kembali melelapkan mata. Bahkan ketika kita tidur, Zat itu juga yang menjaga tubuh kita daripada dirosakkan. Subhanallah!


Sedikit Yang Bersyukur

“…Dan amat sedikit dari kalangan hamba-Ku yang bersyukur.”

Walaupun manusia dibelai dengan sifat ar-Rahman Zat Yang Maha Agung, ternyata amat sedikit mereka yang bersyukur. Lihat sahaja saban hari di dada akhbar, berapa ramai manusia yang mengkhianati kebaikan yang telah dikurniakan oleh Allah s.w.t.

Secara sedar atau tidak.

Bahkan, saban hari kita juga turut melakukan pengkhianatan terhadap anugerah yang telah Allah kurniakan. Kita persis si anak nakal, yang setiap hari melakukan kenakalan terhadap ibu bapanya. Namun akhirnya datang merayu memohon secicip belas kasihan. Setidaknya merengek manja ingin dibelai apabila ditimpa kesakitan.

Seperti itulah sikap kita dengan Maha Pencipta. Namun tidak pernah kita dilupakan. Bahkan tentu sahaja kita yang sering melupakan.

Rezeki kita sentiasa melimpah.

Aib kita tetap terpelihara.

Rahmat dan pengampunan sentiasa dihamparkan.

Oh, alangkah ruginya kita!


Syukur Itu Manifestasinya


Gambar Hiasan


"Dan Allah mengeluarkan kamu dari perut ibumu dalam keadaan tidak mengetahui sesuatu pun, dan Dia memberimu pendengaran, penglihatan dan hati nurani, agar kamu bersyukur."

Pernah di suatu malam, ketika dalam perjalanan pulang ke rumah saya terfikir ayat yang sering dikupas oleh setiap penceramah ketika bulan Ramadhan. Ayat yang menceritakan kewajipan berpuasa bagi umat Islam. Dan di akhir ayat tersebut, Allah sudahi firman-Nya dengan kalimah “agar kamu bertaqwa”.

Di dalam ayat tersebut, Allah menjadikan taqwa sebagai manifestasi puasa orang yang beriman. Maka jika diperhatikan ayat Allah melalui surah an-Nahl ini, sifirnya juga adalah sama. Allah menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati nurani supaya manusia bersyukur.

Ketetapan yang lazim bagi seorang manusia apabila lahir ke dunia, dia tidak memiliki sebarang pengetahuan. Kerana itu Allah telah menetapkan wahyu “Iqra’ “ sebagai gagasan yang perlu diberi perhatian oleh setiap manusia yang celik akal fikirannya.

Sejarah telah membuktikan, tertegaknya sebuah tamadun tidak dapat lari dari budaya ilmu pengetahuan. Berdirinya sebuah kemegahan di dalam fasa sejarah manusia tetap dihiasi dengan ilmu.

Asalnya tidak tahu, akhirnya menjadi tahu.

Maka, apa pula kaitan kita dilahirkan dalam keadaan tidak tahu, dikurniakan pula pendengaran, penglihatan dan hati nurani, akhirnya supaya kita menjadi hamba yang bersyukur?

Seperti yang telah kita sedia maklum, budi baik tentu dibalas baik. Tentu sahaja Allah mampu jadikan kita seorang yang berilmu secara tidak sedar apabila lahir ke dunia. Namun sudah pasti manusia akan merasa lebih bongkak, kononnya ia adalah miliknya dan kehebatannya.

Nah, kerana itu Allah menjadikan segala jenis panca indera! Supaya kita bersyukur, dengan cara kita menggunakannya untuk menjadikan kita tahu daripada tidak tahu.

Pendengaran yang dikurniakan, untuk mendengar ilmu yang disampaikan.

Penglihatan yang diberikan, kita perlu membaca dan melihat.

Hati nurani yang baik adalah untuk menilai segala yang datang kepada kita dan memilih apa yang terbaik untuk diikuti.

Inilah sifat ulul albab yang telah Allah nyatakan di dalam al-Quran. Persoalan yang perlu kita ajukan untuk diri kita, bersyukurkah kita?

“Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?”


Ikhwan Hafiz
St. Theresa, Shoubra
11 Mac 2012

1 comment: